Pääset
tänne ylös "Alkuun"-linkeistä.
Takaisin Matkat-sivulle. Versio
1.28. Viimeisimmät muutokset: 7.11.2024. Tarkastettu
Pariviikkoinen
pikareissu autolla Norjaan.
Reissun
aiheena on nopea
tutustumismatka Norjan pohjoisosiin ja Lofooteille. Aiemmin
tähystämätöntä
maastoa eli nopeata
tiedonhakua tulevia reissuja varten.
Sisällysluettelo
Valmistelut
Kohderyhmä on sama kuin aiemminkin, joten mukana on juttua
vähän laajemmin jos esimerkiksi Lauralla ja ja
Jaanalla
perheineen käy mielessä pikainen autoreissu
vähän
Pohjois-Suomen
tuttuja laskettelukeskuksia kauemmaksi.
Auton valmistelut: levyjarrujen tarkastus, ilmastointilaitteen huolto,
uudet
'Michelin Crossclimate II' -renkaat
alle,
ruostesuojauksen täydennyskäsittely ja alustan
valuma-
sekä kondensioveden poistotulppien reikien avaus.
Aggregaatti kaapeleineen, HF-radiolaitteet antenneineen ja mastoineen
sekä vararengas jäivät pois turhana
painolastina. Samoin
kattotelineet aurinkopaneeleineen
ylimääräisen
tuulikuorman minimoimiseksi.
VW Caddy Maxin
takaosan
lattiassa on kahdeksan kuormankiinnityssilmukkaa, joiden kautta
kiristettiin ensin neljä räikkäliinaa
poikittain kahden
silmukan välille ja sitten kaksi pituussuunnassa
neljän
peräkkäisen silmukan läpi. Niihin
kiinnitettiin kaikki
laukut ja muu irtovarustus paksuilla jousilukkoliinoilla. Tavaratilan
lattiasilmukoihin tarvittaessa sidottava kehikko toteutuu talven
kuluessa niin, että päälle saadaan lepotilat
kahdelle ja
rakenteen sisälle tukevia tavarankuljetus- sekä
säilytysvaihtoehtoja päivittäistä
käytettävyyttä helpottamaan että
henkilöiden
ja koirien
törmäysturvallisuutta parantamaan.
1:800 000 Michelin-tiekarttaa
Norjasta ei mukaan löytynyt, myös
Autolla Euroopassa-kirja
jäi
kotiin. Autoliiton nettisivuilta sai perustietoja mutta tarkempi
materiaali vaatii jäsenyyden.
Jaron pakolliset rokotukset passimerkintöineen ja sirun
toimintatarkastus
Sarkasella
hotspot-uusintakäynnin yhteydessä, sekä
juuri ennen
lähtöä sen lääkelaukun
sisällön
täydennys lomaltaan juuri palanneella
Szepaniakin Eijalla.
Echinokokki-tabletit
otettiin
mukaan,
jos palaisimme takaisin Ruotsin kautta.
Polttoaineenkulutus

Sarakkeet
vasemmalta oikealle:
- tankkauksen
järjestysnumero (#1- #8)
- päivämäärä
- tankkauspaikka
- polttoaineen
kokonaismäärä
- pumppuhinta
euroina per litra
- kokonaishinta
euroina elokuun alun vaihtokurssin
(NOK - €) mukaisesti
- matkamittarin lukema
- toteutunut
keskikulutus edellisen sekä viimeisimmän tankkauksen
litramääristä ja kilometrilukemista
laskettuna.
Siniset
numerot ovat keskiarvoja sarakkeen
yläpuolisista
numeroista, punaiset maksimi- ja vihreät minimiarvoja.
Välimatkoja
Norjan rantaviivan kokonaispituus mantereen
osalta on 25148
km ja vuonot
sekä lahdet siitä
poistettuina 2562
kilometriä.
Suomen vastaista rajaosuutta
on
736 kilometriä. Maan levein kohta on pituudeltaan
431,7 km ja
kapein 1,6
km.
Lähde: alla mainittu karttakirja.
Ote karttakirjan ©Veibok
Norge 2022 laajemmasta
välimatkataulukosta ajamamme alueen osalta:

Moottoripyöräkäyttöön
suunnatun Garmin
Zumo XT GPS:n keräämien
matkalokien perusteella
tuollaisia matkoja on edessä samoilla reiteillä,
joista tosin puuttuu ainakin lukuisat tunneli- ja laivaosuudet.
- Saariselkä
- Kirkenes - Nordkapp: 702 km
- Honningsvåg
- Hammerfest - Alta - Senja: 1103 km
- Alta
- Tromssa - Senja - Harstad: 1013 km
- Tromssa
- (alakautta) Harstad - Lofootit
(Moskenes): 1049 km
- Harstad
- Lofootit - Bodø
- Luulaja: 1026 km
Zumo
XT
näytti lähialueen vasemmassa ja Zumo 660 laajemman
alueen
tuulilasin oikeassa
alanurkassa. Samalla seurattiin onko eri aikojen (2022 vs. 2011)
viimeisimmissä karttamateriaaleissa
tai laiteohjelmistossa
reititykseen vaikuttavia eroja kaikkien ohjelmallisten asetusten
ollessa
mahdollisimman
identtisia;
kyllä, muutamia toisistaan poikenneita
ajo-ohjeita samalla tavalla määriteltyihin
kohdeosoitteisiin
saatiin matkan edetessä. Ei mitään
oleellista, mutta
vaihtoehtoisia reittejä löytyi.
Netissäkin havaittiin haasteita: Senja-saarella
Gryllefjordista Finnesiin suunniteltu reitti ilmoitti
"www.viamichelin.com:
Impossible to
calculate this route". Ehkä
sen tausta-aineistosta puuttuu joitain paikkapisteitä
eikä
laskenta saa kiinni lähimaastosta heittäen lopulta
pyyhkeen
kehään. Joillakin alueilla kaukana toisistaan olevat
paikat
hakivat ja palauttivat saman identtisen katuosoitteen myös
alempana Euroopassa.
Muuta
Tätä autoa täydessä
retkivarustuksessa ja kahden
henkilön kuormalla ei aiemmin ole päästy
testaamaan
jyrkillä vuoriteillä. Maahantuoja ei pystynyt tai
halunnut
vastata mikä on auton nousukyvyn maksimiarvo; reissu
Stelviolle,
Berchtesgadeniin tai vastaaviin maisemiin kertonee siitä
joskus
lisää. Esimerkiksi
Peugeot
207:n moottori lämpeni vajaan viiden kilometrin
pituisessa
24% nousussa niin paljon, että sen piti antaa
jäähtyä
tyhjäkäynnillä
toistakymmentä minuuttia sähköisen
jäähdytyspuhaltimen huutaessa syylärin
edessä
täysillä koko sen ajan.
Moottorijarrutusta hyödynnettiin usein jarrujen ja
polttoaineen
säästämiseksi, samoin starttiakkua ladattiin
vähän normaalia suuremmalla
jännitteellä VW:n
mukaan "jarrutusenergian talteenottamiseksi". Diesel-Caddyn
viisivaihteisen lootan käsivaihde #3 ei
välttämättä jaksanut
pitää auton nopeutta
alhaisena pitkissä yli 10% alamäissä, kun
#1:sta
tarvittiin vain jyrkimpiä hiekkateitä
laskeuduttaessa. Suurin
havaittu asfaltoidun tien nousu oli 16%.
Tekstin seassa näkyy kahden henkilön normaalien
kahdesta
kolmeen päivän ruokakauppaostosten hintoja kuvaamaan
Norjan
hintatasoa peruselintarvikkeissa, lähinnä aamiaiset,
väli- ja iltapalat sekä pientä purtavaa
ohjaamoon.
Juotavana oli vettä, aamulla aina ennen ajoon
lähtöä täytimme kolme juomapulloa
kylmävesihanoista. Mitään
merkittävää
hintaeroa emme näin lyhyellä otoksella ja
tuollaisilla
tarvikkeilla havainneet. Olut, viini ja tisleet on mainittu, jos
niitä on hankittu.
Tekstissä näkyvät numerot ovat usein
kaksi-nelinumeroisia tienumeroita. Paikoitellen ne voivat olla
myös muotoa
Fvxxxx
eli
Fylkesvej
= alueellinen
paikallistie.
EasyPark-appia
käytettiin
Norjassa viisi kertaa yhteishintaan 152 NOK /15,5 €, pari
niistä oli hinnaltaan 0 €. Toisaalta maanalainen
parkkiluolasto Tromssassa kustansi yksinään 25,42
€ noin
kahdeltatoista tunnilta.
Lauttoja maksettiin aluksi luottokortilla lauttaan nousun
yhteydessä, käteinen ei olisi kelvannut.
Paikallisessa
verkkopalvelussa jonka käyttöönotto vei yli
vuorokauden,
sai auton rekisterinumeron ja muut laskutustiedot ilmoitettua
etukäteen. Sen jälkeen satamissa riitti
rekisterikilven
kuvaaminen jonossa, auton tunnistaminen sekä lauttaan ajo
kunhan
satamahenkilön kännykän appi osasi lukea
kilven
sisällön oikein - lukuvirheen korjaaminen
kävi onneksi
nopeasti. Kuitti luottokorttimaksusta saapui nopeasti
sähköpostiin.
Tienkäyttömaksujakin olisi voinut maksaa
automaattisesti
toisen rivin palveluissa. Kolmannen rivin linkistä
löytyy
tilannenäkymää Norjan tiestölle,
neljännessä annetaan muutama vinkki siellä
autoileville
ja viidennestä löytyy lauttojen reittejä
aikatauluineen.
- https://ferrypay.no/
- https://www.epass24.com/fi/automaattiset-maksut/
ja
https://www.autopass.no/
- https://www.vegvesen.no/trafikk/#/?lat=68.80528&lng=21.52183&zoom=5&layer=fer,tra,ctv,tfl
- https://www.napsu.fi/matkailu/uutiset/oletko-menossa-autolla-norjaan-katso-tasta-kaytannon-vinkit-980
- https://www.vegvesen.no/en/traffic-information/traffic-information/ferry/?lang=en
Nopeusrajoituksia noudatettiin paikallisittain
hyvin useimmissa paikoissa ja
kameratolppia riitti, myös niitä erikseen
merkittyjä
keskinopeus-sellaisia.
Veiboj
Norge
2022 mukaan:
1) Hälytysnumerot Norjassa:
- 110 Palo
- 112 Poliisi
- 113 Lääketieteelliset hätätilat
2) Muita numeroita Norjassa:
- 175 Vaarallisista tieolosuhteista ilmoittaminen
- 02030, paina # 3, ulkomailta +47 915 02030. Liikennetiedotteet
puhelimitse (tai www.175.no netistä, Twitterista sekä
mobiiilisovelluksesta "Vegvesen Trafikk")
3) Hinaus- ja/tai muu apu (ellei muita vaihtoehtoja kuten oman
vakuutusyhtiön, automerkin huoltopalvelun, Autoliiton tai muun
kautta ole käytettävissä):
- 08505 NAF Veihjelp
- 06000 Viking
- 02222 Falck
- 02800 Kaikki törmäykset villieläinten kanssa
Kartassa näkyy reittimme ja sen majoituspaikat ensimmäisestä (Saariselkä) yhdenteentoista (Luulaja).
©
Google ja APRS.fi
(pientä reittiretusointia näkyy paikoitellen)
Tarkat käyntipaikat Norjassa löytyvät tuosta
Google Earth
-paikkatiedostosta
[L]. Jos
tietokoneessa on GE asennettuna, niin linkistä ladattua
2022_Norja.kmz-tiedostoa

kaksoisnapauttamalla latautuvat sen
sisältämät karttapaikat
sovelluksen
Väliaikaisiin
paikkamerkintöihin.
Kaikki tekstin seassa olevat linkit toimivat elokuussa 2022.
Alkuun
1.
Imatra -
Saariselkä
17.7.2022, sunnuntai
Ajoreitti:
Imatra -
VT6 - Joensuu - Kajaani - E63 - Kemijärvi - Sodankylä
- E75 -
Saariselkä.
Jaro pääsi halutessaan jaloittelemaan
vähintään 200-300 km välein +
ruokatauot
päälle.
Irma ajoi ensimmäisen pätkän Kajaaniin.
Ensimmäinen
kahvitauko pidettiin jo Pivangassa jokakesäisen
Ponutaipaleen
sijaintipaikan
pohjoispuolella sisäänajossa olleiden renkaiden
kylkilämpötilojen, vanteiden kiinnityspulttien
tiukkuuden ja
lastin paikallaan pysymisen tunnustelemiseksi.
Kajaanissa oli auton tankkaus #1 ja nopea lounasmutka klo 12:00
avautuneelle
Mantan
grillille. Hyvin oli jonoa jo muutama minuutti ennen
määräaikaa. Uusi tyhjiä ikkunoita
ja
kylmätankkauspisteeksi muuttuneita bensa-asemia (vast.)
tarttui
silmiin myös Kajaanin tienoilla. Valitettavasti.
Kuskin vaihto ja E63:ta pohjoiseen, vaikka se ajallisesti hitaampi
ajettava olikin. Poroja näkyi pian niin, että 150
yksilön jälkeen lopetimme laskemisen, tuossa
[L]
on Irman ottamaa kuvaa (tallennusmuoto mp4, videotiedoston koko 88
megatavua) yhdestä niiden aiheuttamasta ruuhkasta.
Sodankylässä tankkaus #2. Vielä
pätkä
E75-tietä ja viimein päästiin
Saariselän maisemiin
kolmisentoista tuntia liikkeellelähdöstä.
Edelliskerrasta tutun, helmikuun alussa 2022 palaneen
Saariselän
Kuukkelin jäänteet tarttuivat silmiin
Saariseläntien
alkupäässä.
Irma haki huoneen avaimet
HC
Saariselän respasta. Hinta 84€, 2hh, ei
ilmastointia,
aamupala. Kannattaa hyödyntää sitä
HC Gold-korttia..
Hyvin siellä
ensimmäisen kerroksen kauimmaisessa nurkassakin tarkeni,
verkolla
varustettu tuuletusikkuna sai olla auki koko yön
sillä
pieniä, palan mukaansa vieviä
verenimijöitä lenteli
jo turhankin paljon.
Monenlaista taskupysäköintiä
nähtiin hotellin
pohjoissivulla, monilla nykykoon ja mallin autolla alkaa
ilmetä
tietynlaisia sopivuusongelmia aiemmin maalattuihin, hieman kapeampiin
pysäköintiruutuihin.
Alkuun
2.
Saariselkä - Kirkkoniemi
18.7.2022, maanantai
Ajoreitti:
Saariselkä - E75 - Ivalo - Inari - 971 -
Sevettijärvi -
Näätämö -
raja
- 92 - Neiden - E6 - Kirkkoniemi - E105 - Fv8860 - Grense Jakobselv -
Kirkkoniemi.
Aamupalan jälkeen liikkeelle, allekirjoittaneen ajovuoro.
Inarissa poikettiin kaupassa hakemassa matkaevästä
jääkaappiin (57 €) mukaan lukien virallisia
leiriytymisoluita reissun tarpeisiin = 18 x 33 cl
Karhu.
Iso Trangia
oheislaitteineen
oli testattuna ja käyttövalmiina. Sen sijaan toiselle
testireissulleen mukaan otettu retkikaasuhella
Mustang oli jo
tuomittu
pudotettavaksi lähimpään
metallikierrätyslaatikkoon, mutta sen kiinni jumiutunut
pääventtiili avautui viime hetkellä.
Tyynessä
säässä tai tuulelta suojatussa tilassa
varsin
kelvollinen vehje sekin, mutta pienessäkin tuulessa kuin
kaasupullon päällä täysin
suojaamattomana palava
kaasupoltin.
Mutta
olihan se halpa,
2019-reissun testikalustoa.
Ruuanvalmistus ja ruokailu hoituivat kuvan pienessä
veneenlaskupaikassa Valkkojärven
eteläpäässä,
maisemiltaan oikein hieno lahden sopukka joka merkistä
päätellen toimii talvisin moottorikelkkailijoiden
reittipisteenä sekä nuotiopaikkana. Ilmeisen suosittu
sellainen, sillä viereisessä risteyksessä
oli iso
roskasäiliö mallia
Molok.
Verenimijöitä oli jonkun verran, onneksi joku
tavallinen
hyttys- ja punkkispray ajoi ne kauemmaksi. Valkoinen auton pelti
keräsi niitä laumoittain pinnalleen.
Thermacellia ei
luontoon eikä
välittömästi veden äärelle
viitsinyt edes
harkita asennettavaksi, myrkkyä se olisi Jarollekin ollut.

Kännykkäverkko
pätki ainakin Elisalla,
joten
puhelu Maikkelin
kanssa
onnistui vasta lähempänä
Näätämöä. Ukkostakin oli
ilmassa
sielläpäin, mikä kuului myös
vastaanottimista.
Tankkaus #3 Näätämössä, B7-dieselin
litrahinta
oli tähän mennessä halvin 2,14 €
Irman
kännykän Neste-apin
kautta.
Rajanylitys Norjaan oli huomaamaton ja lyhyen matkan
päässä aika tasaisesta
suomalaisesta metsämaastosta muuttunut Norjan
vuoristoinen rannikko suurempine korkeuseroineen sekä
vuonomaisemineen avautui eteemme. Pitkästä aikaa
ensimmäinen vilaus
Jäämerestä
säväytti.
Jos tarkemmat tiedot Norjan kaupungeista kiinnostavat:
- https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Norjan_kaupungeista
Kirknesin esikaupunkialueen nurkalta ajettiin
ensin Norjan
ja Venäjän pohjoisimman rajanylityspaikkan edustalle,
josta vuosia sitten oli suunnitteilla ajaa
moottoripyörillä
E105-tietä läpi Venäjälle ja
palata Kaakkois-Suomen
rajavartioston jonkun ylityspaikan kautta takaisin Suomeen, mutta se
jäi
ja
nykyoloissa myös jää toteuttamatta.
Ylityspaikan luota ajeltiin kapenevaa tietä maan
koillisnurkalle
tutkiaksemme mitä kaikkea vanhan
saamelaisalueen rajajoen
vierustoilla ja merirajalla näkyisi. Matkan aikana
vastaan
tuli Jarfjord
grensestasjon,
Tårne gravlund ja Norges
eldste fjell sekä opastuspaikka Grense Norge-Russland
aivan
rajojen saumalla.
Viimeksi mainitussa oli
tien varrelle pystytetty muutama
opastetaulu [L]
ja varoitukset rajoitusalueen kameravalvonnasta sekä
kalastusohjeet rajavesissä.
Tien lopussa
vastaan tuli vielä pieni muutaman talon kylä ja
rannalla King Oscar II
Chapel on Kafir's Road,
Storsanden-uimaranta
sekä
Grense Jakobselv.
Kuvan paikka on Grense
Jakobselv,
Unnamed Road 9900, Kirkenes, Norja ja löytyy
Barentsin
rannalta kapean hiekkatien päästä.
Kuvaussuunta
itään.

Nuo Fv8860-tien päässä olleet kauimmaiset
parkkipaikat
olivat täynnä matkailuautoja, jokunen muu
näkyi
myös
vähän aiemmin ohitetun kirkon parkkipaikalla.
Myös
tuolla oli useimmiten saksalaisessa
rekisterikilvissä olevia maastokuorma-autoja takaosan suurine
asuintiloineen, joilla päässee helposti
vähän
haastavampiinkin kohteisiin.
Yleiset vessat
olivat
norjalaisittain tietysti erinomaisessa kunnossa, hyvin hoidettuja ja
varustettuja eikä ulkona näkynyt irtoroskia saati
muuta rojua.
Pää tai edes kasvot olisi perinteellisesti
pitänyt
pestä Jäämeressä, mutta..
Seuraavassa on vähän kielikylpyä alueesta ja
sen
historiasta.
- https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/xl/oldefar-romte-alene-fra-russland-i-robat-1.15820612
Alla näkyy auton keräämää
infoa paluumatkalta.
Jo alle kymmenen prosentin nousut ja laskut
näkyvät helposti erityisinä
merkintöinä kuvan
reitillä, esimerkkeinä harmaa jarrulevyn kuvake (
normaalia
kovempi jarrutus) jossain laskussa
A:n
lähellä ja pari
nopeusmittarikuvaketta (
normaalia
kovempi
kiihdytys)
ylämäkeen
B:n
alla.
©
Connectedcars.dk
Pääasiassa Kaakkois-Suomen tasaisilla
tiestöillä aiemmin kerätty perustieto
normaalista ajotyylistä saattaa erota aavistuksen verran
sikäläisiin
vuoristomaisemiin nähden.
Paluun jälkeen seurasi Kirkenes
Hotellin etsintää mihin kului
tovi, sillä
GPS:t eivät löytäneet
sitä pelkän katuosoitteen perusteella. Irma hoiti
homman
kotiin pienellä kiertelyllä; toisen kerroksen huoneen
hinta
83,92 € ilman
aamupalaa, ilta-auringonpuoleinen huone, ei
ilmastointia,
sijaintipaikka OK. Auto parkkiin, yökamat sisälle,
Jaro
lenkille ja
ruokapaikkaa etsimään.
Väkeä oli reilun 3 000 asukkaan taajamassa
liikkeellä kuin Imatralla
arki-iltaisin ikään,
mikä varmaan vaikutti myös ravitsemusliikkeiden
aukioloon.
Iltaruokailupaikaksi valikoitui lopulta ainoa helposti
löydetty
eli hotellimme
itämainen
ravintola, jossa ruuan hinta-laatusuhde täydennettynä
omistajan tai tarjoilijan hövelillä
käytöksellä
oli erittäin hyvä.
Shortseissa, T-paidassa ja sandaaleissa tarkeni jaloitella
vielä
illemmallakin, siitä tuo alempi Jaron iltalenkin
karttatallenne
joka kattoi aika suuren osan ydinkeskustan alueesta
(Garmin Fenix 3:n
lokia,
mitä
tummempi sininen viiva sitä alemmaksi reitti laskeutui).
©
Google
Olipas
tuolla
vähän
paikallisia
liikkeellä, hieman nuorisoa ja
muutamia koiransa
kävelyttäjiä sekä toisten hotellien
asiakkaita.
Alkuun
3.
Kirkkoniemi - Honningsvåg
19.7.2022,
tiistai
Ajoreitti:
Kirkkoniemi
- Varangerbotn - Tana bru - Tanafjordveien (Fv98) - Rustefjelbma -
Ilfjord - Fv98 -
E6 - Lemmijoki - Olderfjord - E69 - Honningsvåg
- Nordkapp
- E69 - Nordkappveien
-
Honningsvåg
Irman ajovuoro alkoi aamulla. Lyhyt kierros kaupungin reunamilla ja
sitten suunta
länteen. Hyviä ja jyrkkiä teitä
riitti
ajettavakseen heti alusta lähtien.
Vajaa
tunti myöhemmin siistillä levähdyspaikalla
lähellä teiden E6 ja E75 risteystä
Varangerbotnissa oli
tauon paikka. Sen
ilmoitustaululle oli Mc
Läskimahat, Imatra
jättänyt tarransa. Sielläkin
oli siistit vessat
papereineen ja käsideseineen, sekä ulkona
usein yksi tai useampi puurakenteinen tuoli-tuvanpöytä-tuoli
-konstruktio tuulta hidastavine puuseinineen ilman katoksia. Nuotio-
tai grillauspaikkoja
ei näköpiirissä ollut, mutta
lähimaastossa
paljaalla hiekalla oli joskus
poltettu nuotiota aivan luvallisesti. Paikallisista Jokamiehenoikeuksista
löytyy
tietoa seuraavasta linkistä.
- https://www.miljodirektoratet.no/publikasjoner/2020/juni-2020/the-norwegian-right-to-roam-the-countryside/
Tieverkko Itä-Länsisuunnassa.
©
kartan
tekijä
Tien # 98 korkeimmilla (>300 m ASL) alueilla oli
komeaa
maisemaa ympärillä ja reunoilla suurehkoilla
korkeuseroilla
varustettuja mutka- sekä vuononvierusteitä. Pinnan
laatu oli
pääosin hyvää joskin korjauksiakin
tehtiin
paikoitellen. Pitkiä lohijokia näytti olleen teiden
varsilla
suurimpana Teno, marjoja ja sieniäkin löytynee
maastosta
sinne pysäköityjen ajoneuvojen
määrän
perusteella arvioiden. Muutama suo näytti sen verran
mielenkiintoiselta että hillojen ja muiden poiminta
jätettiin
toiseen kertaan.
Läkselvissa oli seuraavaa tauko mukaan lukien
ruokatäydennys
(31 €) ja mutka myös Vinmonopoletiin. Sieltä
mukaan
jäi kaksi pikkupulloa Jägermaisteria,
hinta 199,80 NOK / 20,09 €. Hintaeroista: Alkossamme kolmen
litran
noin 30 € maksava punaviinipönttö
kustantaisi
siellä noin 38 €. Kun Imatran Kuohussa 24 cl
punkkupullo maksaa
10 €, niin Moskenesin leirintäalueen baarissa GT suomalaisesta
ginistä (Arctic
Blue..) isoon lasiin
rakennetun paukun hinta oli 115 NOK / 11,63 €, tai kuuma 2 x Lofoten Lumumba 230
NOK / 23,13
€. Eipä tuollaisella hintaerolla ole suurempaa
merkitystä Satunnaisen matkailijan
näkökulmasta.
Polttoaine oli kalliimpaa, samoin hotellien hinnat tuntuivat hieman
korkeammilta. Jostain syystä sieltä ostetut banaanit
maistuivat jotenkin poikkeavilta tarkemman syyn
jäädessä
avoimeksi. Muista hedelmistä ei vastaavaa havaittu.
Alkuperäisenä ajatuksena oli
jäädä yöksi
Oldenfjordiin, mutta takaraivossa kummitteli seuraavan aamun reilu 100
km ajo Nordkappiin, pari tuntia perillä ja sama takaisin ennen
länteen päin jatkamista; myös orastava
vesisateen
mahdollisuus vaikutti ajon jatkamiseen ja majoitustakin oli
lähempää saatavissa.
Tällaisiakin maisemia riitti, kuten Oldenfjordin
pohjoispuolelle
suuntana Honningsvåg ja Nordkapp. Skarvbergstunnel (2980 m)
eteläpää.

Seuraavina vuorossa olivat Sortviktunnelen
(499 m), Nordkaptunnelen (9%
lasku ja nousu meren alituksen yhteydessä, 6875 m)
sekä
Honningsvågtunnelen (4443 m).
- https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_veitunneler_i_Norge
Aika mukavasti näkyi myös
motoristeja,
polkupyöräilijöitä ja
reppumatkaajia, jotka
tunneleiden reunoilla jalkaisin ilman
heijastimia liikkuessaan
erottuivat
joskus turhan heikosti. Toista näkyvyyden
ääripäätä edustivat
muutamat
moottoripyörät joiden ehkä kuormauksen
vuoksi
huonosti suunnatut, kahdennetut-kolmennetut pitkät
xenon- ja/tai
led-ajovalot kävivät
kuvan olosuhteissakin turhan
hyvin
vastaantulijan silmiin.
Busseja riitti myös Honningsvågin
satamaan pysähtyneen risteilijän
asiakkaiden kuskaamiseksi Nordkappiin. Muun muassa Pohjolan-Matkat
erottuivat
teksteinä ympäröivästä
bussimassasta.
Alkuun
'Scandic
Honningsvåg': huone
1710 NOK + lemmikkieläin 200 NOK / 192,48 €
aamupalalla ja
auton parkkiluvalla. Huonevaraus hoitui Irman toimesta respassa
nopeasti,
Jarolle pieni kävelylenkki ja takaisin autoon. Aikaa
aamuisesta
liikkeellelähdöstä
oli kulunut vasta kymmenisen tuntia taukoineen.
Nordkappiin ajettaessa tiestöllä tuli vastaan kaksi
korkeampaa maastonkohtaa (Skarsvågrevva
ja Kjeftavatnet),
joiden
tienoilla alkoi tuntua että taidamme sittenkin
nähdä
tänään vain paksua usvaa tai
vieläkin paksumpaa
sumua. Mutta
eipä mitään; viimeiselle huipulle
päästyämme sää selkeni
niin, että
pyysimme puomikopilta liput parkkialueelle ei ensin tarjottuun
hintaan
32€ / C, vaan ilmaiseksi [Free
Parking Car]. Ensinmainitun lippuversion mahdollistama
vuorokauden paikallaolo- ja
sikäläiset rakennukset sisätiloineen
eivät
meitä riittävästi kiinnostaneet tehdyn
hotellihuonevarauksen jälkeen. Mutta vastaisen varalle
muistiin
että tuollakin voisi yöpyä.

Tuloportti on kuvasta takaoikealle, päärakennus
museoineen
sun muineen näkyy keskellä, vasemmalla hieman
taaempana on
se maapallofiguuri vaikka selfiekuvia varten. Ja reilusti
hienoja maisemia ympärillä
sään salliessa.
Monista
kuvapalveluista löytyy reilusti lisää
katsottavaa, kuten tuossa allaolevassakin.
- https://www.istockphoto.com/fi/valokuvat/nordkapp
Aika moni isomman matkailuauton omistava näytti majoittuvan
sinne,
mikä esimerkiksi syyspimeillä saattaisi olla
hyväkin vaihtoehto kirkkaan tähtitaivaan, vuosittain
tiettyyn
aikaan
parveilevien tähdenlentojen tai revontulien seuraamiseksi.
Tienvarsikylttien mukaan sinne järjestetään
silloin
myös ryhmäajoja (
Kolonnekjøring),
jossa
autoletkaa vetää saattoauto molempiin ajosuuntiin ja
muiden
vapaa
liikkuminen tarvittaessa estetään parilla
eri
tieosuudella
olleiden
puomien avulla. Turvallisuussyistä tietenkin.

Alkuun
Ruoho
todellakin on
vihreämpää aidan toisella
puolella.
Päärakennus on oikealla rinteessä jonne tuo
alla
näkyvä rakennelma
päättynee, laajat parkkialueet ja tuloreitti ovat
kauempana
oikealla. Kuvauskohdan korkeus tuolta merenpinnasta lienee noin 280
metriä.

Maisema meinasi
välillä usvittua täysin umpeen,
mutta
onneksi softilla
saa tehtyä pieniä kuvanlaadun parannuksia
allanäkyvään tyyliin. Kuvassa
keskellä oleva ovi on maanpinnanalaisen
rakenteen
hätäpoistumistie.

Mavicin
tai vastaava
pieni
drone lensi
kuvan
oikealla puolella hetken eikä se jäänyt
ainoaksi
lähipäivien aikana.
Alkuun
Toinen
kuski.
Irman kuva
Tämänkin hotellin
täydellä parkkialueella
näkyi kotimaisia rekisterikilpiä ja aamiaissalissa
kuului
tuttua murretta. Hotellissa
yöpyi lukuisia motoristeja, yleisimmät
lähtömaat kilpien perusteella viittasivat Italiaan,
Saksaan
ja Suomeen.
Irman
kuva
Tuolta notkon suunnalta tullaan reilun 2 000 asukkaan
Honningsvågin kylälle ja mennään
suoraan yli
Nordkappiin sekä vasemmalle Oldenfjordiin. Aurinkoisella
kelillä mukavan näköistä taajamaa,
jonka
pääosat ovat kuvaajan takana parin sataman suunnalla.
Auto yöpyi sakko- ja poishinausukaasein varustetulla alueella
muutaman muun suomalaisen kulkuvälineen kanssa, mutta "se ei haittaa kun hotelliin ei
juuri nyt
tuoda täydennyksiä". Lähialueen
parkkipaikoista
alkoi illemmalla olla jo puutetta. Tuo oli reissun kallein hotelli,
mutta lähialueen hotellit alkoivat olla
täynnä eikä
kannattanut yrittää
säästää
enempää sillä Nordkappiin oli syytä
mennä
vielä samana iltana seuraavan päivän kelin
todennäköistä huononemista
silmällä
pitäen. Joka seuraavana aamuna sitten osoittautuikin aivan
oikeaksi päätökseksi pilvikaton mataluuden
ja laajahkon
sadealueen vuoksi.
Alkuun
4.
Honningsvåg - Alta
20.7.2022,
keskiviikko
Ajoreitti:
Honningsvåg - Oldenfjord - E6 - Skaidi - 94 - Hammerfest -
Skaidi -
E6 - Alta (leirintäalue)
Aamiainen, kävelylenkki ja liikkeelle paikallisen apteekin
sekä keskustan kautta. Risteilijä MSC Magnifica oli
jo häipynyt,
mutta satamaan saapui ei niitä Norjan satamista toisiin
matkaavia Hurtigruten-reitin
risteilyaluksia,
vaan joku isompi rahtiversio.
Samat lukuisat maantietunnelit ajeltiin taas läpi reitin ja
maisemien upotessa syvemmälle muistiin. Useimmilla
levähdysalueilla ja päätien sivuille
vievillä
pikkuteillä lähialueineen näkyi
parkkeerattuja
matkailuajoneuvoja sekä
polkupyöräilijöitä
telttoineen.
©
Connectedcars.dk
Ajoreitin vierellä näkyi myös
hyvin
epästabiilin ja herkästi alas rapisevan
näköisiä seinämiä.
Tummaa, monikerroksista, vuosimiljoonien kuluessa meren pohjaan
kerrostuneiden ja kasaan puristuneiden eliöiden kuorien,
siltin,
hiekan sekä muiden
materiaalien muodostamaa, tuollakin reilusti poimuttunutta
liuskekiveä,
josta oli putoillut palasia alas
vähän suuremmiksikin kasoiksi. Talven
jälkeen
tiestön turvallisuudesta vastaaville
riittänee reilusti kallioiden rusnausta ja muuta puuhaa.
Linkistä näkyy
millaista kivilajistoa kulkemallamme alueella esiintyy.
- https://www.geologia.fi/2018/04/25/suomen-kalliopera/
Tankkaus #4 reissun kalleimpaan
pumppuhintaan
2,86 €/l hoitui Oldenfjordissa. Sekin asema oli tötteröllään
(täynnä) pyöriään ja
itseään
tankkaavia motoristeja sekä matkailu- että
retkeilyajoneuvoja
kyytiläisineen. Keli suosi kaikkia.
Trangian käyttö nousi taas kohta mieleen mutta
sopivaa
paikkaa piti hakea hieman pidempään
päästäksemme
eroon enimmistä
verenimijöistä. Yhdellä
levähdyspaikalla piti jo
levitetyt tarvikkeet kerätä kasaan ja paeta suosiolla
ylämaastoon päin. Verenimijöitä
riitti paikoitellen
niin paljon, että auton valkoisen konepellin etuosa
oli illalla mustanpunaisten täplien peitossa.
"Mennäänkö
tuosta
seuraavasta risteyksestä vasemmalle suoraan Altaan leiriin,
vai
oikaistaanko Hammerfestin kautta"? Aivan, turha
kysyäkään minulta.
Hammerfestin takaosassa käytiin ensin
kääntymässä lentokentän
takana (Fv8124/Fv391)
Jaro
lenkittämässä ja ruokkimassa, josta
keskustaan Fish&Chips-annoksille
Fresh-nimiseen
ravintolaan. Komeaa oli keskustassa muutaman askeleen
päässä
rannempana, kuten kuvasta näkyy. Keskusta oli
jotain ajorajoituksia nuorisofestarin tai vastaavan vuoksi.
Asukasluku
on noin 6800,
turistiaikaan epäilemättä aika paljon
enemmän.

Hammerfest sijaitsee pussin perällä mutta ajan ja kelin
salliessa sinne kannatti ensikertalaisen poiketa, eikä
yöpyminenkään vaikka meren rannalla keskustan
matkailuautoparkissa Jernbanetraskenin länsipäässä
olisi ollut huono vaihtoehto. Hurtigruten-laivan kyytiinkin olisi
jollain aikataululla päässyt.
Iso remontoitava riippusilta (Kvalsundbrua) saaren ja mantereen
välillä, keskeneräinen työmaa sillan
päässä eli tunneli- ja siltatöitä pakottamassa
vanhalle kapealle 60 km/h-rantapolulle, reilusti poroja sekoilemassa
liikenteen seassa kapeilla kaiteiden rajaamilla teillä, mukavasti
muitakin kanssaliikkujia, hienot maisemat - ei ollut tuo huonokaan
mutka (vain 110 kilometriä) E6:n länsipuolelle.
Alkuun
'Solvang Camping,
Transfarelvmoen 13,
N-9517 Alta'.
Auto- ja telttapaikka kahdelle + koira yhteensä 210 NOK /
21,11
€. Hinta-laatusuhde oli
vähintäänkin hyvä,
paikalla olleet omistajat ja edustajat tyyliltään
erinomaisia. Hyvät siistit vessat ja suihkut
puheutumistiloineen
koodilukkojen takana, ei lisämaksuja kuuman veden
käytöstä, saunakin olisi ollut varattavissa
tosin joku
nopeampi oli jo ehtinyt ensin.. Leiriytyjien
käytössä
oli ruokailu-, ruuanvalmistus- ja astioiden pesutilat, lukittavat
jääkaappilokerot, pesukoneet sekä kuivaajat
ynnä
muuta tarvittavaa. Matalavetinen uimarantakin oli kivenheiton
päässä. Mökkejä oli
ainakin kahta kokoa,
sähköistettyä ja
sähköistämätöntä
tilaa vähän
suuremmillekin matkailuajoneuvoille samoin, kuten myös
kokoustilat
ja pieni kirkkokin. Monipuolista toimintaa tarvittaessa.
- https://www.solvangcamping.no/en/accommodation-and-camping/
Maa oli edelleen aika kosteata
sateiden jäljiltä varsinkin tuosta hieman alemmalla
alueella,
joten teltan paikkaan kannatti
kiinnittää hieman huomiota mahdollisen seuraavan
sateen
varalta.

Telttamme on Halti
Alta
vuosimallia 2001 sieltä
lasten kanssa tekemiemme ensimmäisten auto- ja mp-reissujen
ajoilta. Puolikiloinen TicketToTheMoon
/ Hammock Single sekä kannatusnarut, hyttyverkko
ja
sateensuoja olisivat ainakin sopivien puiden osalta olleet
käyttökelpoisia, sikäli kun niiden
ripustaminen olisi
sopinut alueen henkilöstölle ja
sääntöihin.
- https://www.ticketothemoon.com/page/hammock-products
Englantilainen ikäisemme motoristi
pysähtyi viereemme saaden sekä kasaan rutistetun
motoristileirioluttölkin mp:nsa sivuseisontatuen alle,
että
telttaansa pystyttäessään vastauksia ja
paluureittiehdotuksia Suomen puolelle Itämerta huomista
kotiinpaluutaan varten. Ruotsin tylsä E4 kävi
kuulemma liikaa
hermoilleen..
Kuvassa näkyvä belgialainen matkailuauto
lapsiperheineen
asettui melkein kylkeemme, he olivat jo viidettä kuukautta
reissussa.
Viimeisimpänä tulijana yksi Tesla peruutteli
rannemmaksi
teltanpystytykseen, josta Irma havaitsi aamulla sen etuluukun alla
olleen tasainen ja puhdas alusta vaikkapa perheen
aamupalapöytäkäyttöön.
Tesloja ja muita
täyssähköautoja sekä
latauspisteitä riitti
Norjassa kyllä; niiden hankinta- ja
käyttötuessa lienee
heillä yksi nolla enemmän kotimaiseen versioomme
verrattuna.
Tuo alue jäi takaraivoon talteen mahdollista tulevaa tarvetta
varten.
Alkuun
5.
Alta -
Tromssa
21.7.2022,
torstai
Ajoreitti:
Camping
Solvang - Alta - E6 - Kåfjordveijen
(3
lyhyttä tunnelia) - Sáhkkobátnitunnelen
(1208 m) -
Kåfjordbrua
- Storvikatunnelen
(1200 m) - Melsviktunnelen
(2440 m) - Talvikbukta
/
Talviktunnelen (860 m) - Áilegastunnelen
(3445 m) - Sørstraumen
bru - Sørkjostunnelen
(4620 m) -
Birtavarre - Fv333 - nimetön hiekkatie - Gorsabrua
- paluu
Birtavarreen - E6 - Isfjelltunnelen
(3246 m) - Skardalstunnelen
(2265 m) -
Lokvoll - Nordnestunnelen
(5736 m) - Larsbergtunnelen
(505 m) -
Skibotn - Vollan - E8 - Laksvatn - Tromsø
Bridge, Bruvegen, 9020
Tromsø - Tromssan
keskusta.
Koko ajoreitti oli pituudeltaan reilu 400 km ja sen ajoaika
ilman taukoja ja pysähdyksiä vajaa seitsemän
tuntia.
- https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_veitunneler_i_Norge
- https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_bridges_in_Norway
Motoristi keräsi kamppeensa ja poistui
maantielle
aamuviiden pinnoissa. Kuivan aamun vuoksi ei
meidänkään tarvinnut tukeutua suureen
jätesäkkiin märän teltan
kuljettamiseksi.
Altan
keskustan kautta edetessä meni vain hetki, ennen
kuin E6 oli
taas allamme. Jonkun ajan päästä
silmäkulmassa
vilahti teksti
Tirpitz-museo
tuossa harmaan
kuvakkeen etupuolella
ja sinnehän se tietysti ajatti tuon osasuurennokseen
merkityn
pommikuopan jälkeen.
©
Google
Irma
lähti Jaron kanssa noin tunnin
pituiselle
kävelylenkille Kåfjordin pohjoispuolelle
siirtyessäni museoon.
- https://www.tirpitz-museum.no/
Kannatti tuonnekin
pysähtyä,
nähtävää oli paljon ja
infopisteessa paikalla ollut
mies pystyi vastaamaan selkeästi
helppoihin
lisäkysymyksiini.
Pääsylipun hinta taisi olla luokkaa 120 NOK,
vallan
kohdallaan näyttelyn kokonaisuus huomioiden; aikaa tuolla
olisi
kulunut
helposti 2-3 tuntiakin sen puolituntisen filmin katsomisen
jälkeen. Siisti vessa ja kahviautomaattikin löytyi,
tungosta
ei lainkaan.
Tirpitzin ja varmaan monien muidenkin laivojen ankkureita,
höyrykoneiden
komponentteja ja muuta sotaromua oli nosteltu eri paikkoihin vuonon
lähimaastoon.
Muistomerkki museon pääoven edessä.

Ja
yksi aikalaisvalokuva sen sisältä.
©
tekijät ja
oikeuksien omistajat
Alkuun
Museon
keskikäytävän puolivälissä
oli myös pieni
hiljainen luokkatila vaikka hyvälaatuiselle kolmenkymmenen
minuutin
pituiselle videoesitykselle, jossa englanninkielinen
selostus ja
tekstitys olivat plussaa. Filmi oli hyvä johdatus
aiheeseen.
Lukuisien huoneiden vitriinien sisälle riitti jos
jonkinlaista materiaalia,
esimerkkikuvassa näkyy laivaston radio- ja muuta kalustoa
sekä aiheeseen
kuuluvaa sotilassomistusta.
©
tekijät ja
oikeuksien omistajat
Johnny Walker
Diving Mine, laivan läheinen ankkurointipaikka,
englantilaisten pienoissukellusveneet ja
kaikenlaista muuta tietoutta löytyy allaolevista.
- https://www.hobbyhistorica.com/forests-of-norway/tirpitz-museum-alta
- http://www.bismarck-class.dk/bismarck_class/tirpitz/miscellaneous/tirpitz_kaafjord_then_and_now/tirpitz_kaafjord_then_and_now.html
Museorakennus ja Turisti-Info,
vasemmalla alempana
kuvan ulkopuolella on Kåfjord
Sykehjem, Kåfjordveien 451, 9518 Alta,
rajoitettu
yksityisalue alkaa tuolta
takanurkalta museokävijöiden pienen parkkipaikan
ollessa
kuvaajan selän takana.

Alkuun
Seuraava kohde 'Gorsa-Bridge
Trail Head, 9147 Birtavarre, Norja' oli reilun
neljän ajotunnin ja 240 kilometrin
ajomatkan päässä.
Matkalla vietettiin lyhyt
ruokailutauko
päätien varren bensa-asemalla Burfjordissa, jossa 2 x
burger
ja 2 x kahvi maksoivat yhteensä 362 NOK / 37,04 €.
Päätien varrella ruuankin hinnat nousevat
havaittavasti.
Siitä
jatkettiin sateessa Irman
tulevaan kävelylenkkimaastoon. Kiitos Mika ja Minna
suosituksesta, se todella oli käymisen arvoinen
paikka.
©
Google
Gorsabrua
on aika kulahtaneen
tiestön (Fv333
ja lopuksi nimeämätön hiekkatie) varrella
ylärinteessä.
Hiekkatieosuus ylempänä
rinteessä oli se kaikkein huonokuntoisin varsinkin isolla
katupyörällä ajavalle. Google Earth
-ohjelman näkemys
alueesta
alhaalta
ylöspäin havainnollistaen [L].
Opaskartassa ylimpänä
näkyy maastollisesti
alimpana oleva Info-piste ja parkkipaikka ruokailukatoksineen. Irma
lähti keskimmäiseltä parkkipaikalta kohti
kirjaint
a
K
numeron
8
vierellä. Kartta ja sen alla
näkyvä
viitoitus on kuvattu maastossa korkeimpana olevalta
Info-pisteen
P
-paikalta tuon punaisen täplän
luota. Zumo XT:n mukaan korkeus oli siinä
noin 700
metriä.
©
kartan/opasteen tekijä
Korkeuskäyriä riittää.
Alla näkyy muun muassa Haltille ja samaan kohteeseen
yläkautta ohjannut viitoitus.
Mainareita
näkyy olleen kaivelemassa useammallakin
lähimaaston työmaalla. Opaskartan
numeron
12 kohdalla jontkan
pohjalla näkyi kolmekerroksisen talon
jäänteinä betoniset ulkoseinät
ikkunareikineen,
sekä
ylempänä vuoressa kaivostunneleiden suuaukkoja.
Nettihaku sanalla "Stoypbrakka"
palautti alla näkyvän linkin, jonka kuva
kestää
suurentamista vaikka tunneliaukkojen löytämiseksi.
Vesiputouskin on sangen lähellä rakennuksen
yläpuolella..
- https://digitaltmuseum.no/021018463456/rester-av-stoypbrakka-tilhorende-birtavarre-gruber
Alkuun
- https://www.visit-lyngenfjord.com/activities/hiking/top-10-in-lyngen/gorsabridge
- https://bungee.no/en/our-sites/lyngenfjord-bungee
Tämäkin
kuulemma kannatti vilkaista, huomaa
benji-lähtölava
keskellä: usvan sekaan
vajonnut Euroopan
syvimmän kanjonin nopeasti lähenevä pohja
näyttänee kuminauhan
päästä roikkuvalle varmaan
melkoisen
juhlavalta. Harmi
että
hyppyyttäjät olivat juuri
lopettaneet ja keräilivät
välineistöään
pois.. Irman sanoin.
Irman
kuva
Sillan viereinen putouskin oli kuulemma komea; sen
höyry
näkyy viereisen linkin kuvassa. Viimeinen vilkaisu
ylempää tuolle kanjonin alueelle [L],
Irmaa hakemaan ja laskeutuminen alemmaksi.
Retkieväs maistui ulkona. Iso
Trangia astioineen, kaasupolttimineen ja
-säiliöineen
toimi edelleen erinomaisesti, vaikka keitin
tenupolttimineen on hankittu 1980-luvun alussa ja tuon
600-grammaisen kaasupullon
ensisavut on otettu jo vuoden 2007 mp-perhereissulla. Pienet
kaasupullot
ovat olleet useammin kaasupolttimen ja pikku Trangian
mukana reissuilla.
Kaasupullon
yläpään kaasuletkun irroituksen
yhteydessä
sulkeutuva venttiili tiivisteineen näkyy
kestävän ajan
hammasta hyvin.

Katosta siistiessämme paikalle saapui
suomalaisnainen, joka kyseli kannattaisiko hänen
enää
siihen aikaan iltaa lähteä sille Irman
käyttämälle patikkareitille. Irma vakuutti
ettei
välttämättä polun ajoittaisen
liukkauden ja mudan
paljouden vuoksi, jolloin hän sanoi
jäävänsä
henkilöautoonsa ensin yöksi.
Täälläkin oli
useampi
kotimainen ajoneuvo kääntymässä tai
parkissa.
Vieressä oli muitakin patikointireittien
päitä.
Tromssaan mentäessä GPS:t yrittivät
väkisin ajattaa
pätkän ylös Olderdale
- Yykeänmuotka ja Svensby
- Breidvik -autolauttojen kautta tielle #91 Fagernesin
sekä
E8:n suuntaan, mutta niissä olosuhteissa ja lauttojen
aikatauluja
enempää selvittelemättä ajoimme
mieluummin E6:n neljän viimeisen tunnelin kautta
E8:lle.
© Apple Maps
Tromso
XPress Comfort Hotel (1079 + 250 NOK majoitus, 154,50
€ koirineen sekä aamupalabokseineen)
löytyi tuon punaisen neulan kohdalta.
Auton sai yöksi
pysäköityä läheiseen
parkkiluolastoon tuon sinisen P-kirjaimen
kohdalle 'Fjellet
P-Hus,
Håkon den Gamles gate 1, 9008 Tromsø'.
Pysäköinti maksoi 25,42 €. Sen verran
matalia kallioon
louhitut, todennäköisesti myös
väestösuojina
toimivat putket ainakin lukuisilta kulkuoviltaan olivat, että
VHF/UHF-piiska raapi ovien karmeja. Reilusti yli 220 cm korkealla
autolla liikkuva saattaa huomata saman. Info
näkyy satamassa
ja musta ohut kaareva nuoli näyttää
poistumisreittimme
tunneliin.
Tromssa on Norjan kuudenneksitoista suurin kaupunki vajaan 33 000
asukkaan
lukumäärällään, tosin
toisessa
lähteessä asukasluvuksi mainittiin
noin 55
000.
Alkuun
6.
Tromssa - Steinfjod
22.7.2022,
perjantai
Ajoreitti:
Tromssa - 862 - Kaldfjord -
Brenseholmenin lauttasatama - lautta
-
Bothamn
- 862 - 861
- Silsand - 86 - Sø
rli
-
Straumsbotn - 862 - Camp Steinfjord.
Reitti kaupungista
ulos lentokentän
suuntaan vei kuvassa
näkyvän mustan nuolen vieressä
olleen Sentrumstangenten-tunnelin
(tie # 862) kautta karttapohjoiseen päin
ja E8:lle saakka,
ennen vaihtumistaan lentokentän luona 862:ksi. GPS ei
tunneleissa
juurikaan toimi, joten katsele
katonrajan opasteita riittävällä
tarkkuudella.
Hotelliaamiainen voi näyttää
tältäkin. Irma
liittyi 'Nordic
Choice'-hotelliketjun
jäseneksi, jonka jälkeen
tavallisempien etujen
lisäksi kahvia
olisi saanut kiskoa ilmaiseksi kitusiinsa sen mitä
jaksaa. Oli siitä muutakin hyötyä seuraavia lemmikkieläimen
hyväksyviä majoituksia
haettaessa ja niiden hintoja
keskenään vertailtaessa.

'Nordeca
1:500 000 2186 veibok Norge 2022',
369 NOK/37,11
€ -karttakirja
[L] lähti
mukaan Tromssan sataman Infosta. Michelinin
paperikarttoja ei ollut saatavilla. Siinä
näytti olleen
jopa
latausasemien
sijaintipaikat sähköautoilijan tueksi.
Noin 170 ajokilometriä ja
kolme tuntia 45 minuuttia ajoaikaa + lautan odotus-, kauppa- ja muut
tauot päälle eli yhteensä noin kahdeksan ja
puoli
tuntia Tromssan
hotellista A
Senjan
yläosan hostelliin E
. Vertailun vuoksi suoraan linnuntietä
välimatka kyseisten
pisteiden välillä oli alle 70
kilometriä.
© ViaMichelin.com
Lautan hinta lienee
ollut
248 NOK / 25,02
€.
Alkuun
Senja näytti
kartalla myös
tällaiselta sikäläisen tiepalvelusivuston
kuvaamana.
Tunnelityömaa oli juurikin hyvässä paikassa
862:n
läpiajajien kannalta. Harrikalla liikkunut pariskunta ajoi
tuon
ylemmän harmaan kieltomerkin takana olevaan, erittäin
hienoksi mainostamaansa Husøyn
saareen.
© vegvesen.no
Vielä tuolloin luulimme ajavamme seuraavana aamuna
Gryllefjordin lautan kautta seuraavalle saarelle Lofoottien
puolelle, mutta paljonhan sitä kuvitellaan.

Alkuun

Brensholmen, aikaa seuraavan lautan lähtöön noin
neljä tuntia. Läheiselle kylällekään ei
passannut autolla poiketa jotta jonotuspaikka ei siirtyisi seuraaville
(ollapa jonkinlaiset polkupyörätkin mukana). Osa taaksemme
kerääntyneistä autoista jäi vuorostaan rannalle
täyteen pakatun lauttamme poistuttua reitilleen.
Tuo kuskin ovipeilistä roikkunut keltainen, paksuhko
mp-hälyliivi oli ulkona Jaron päästettyä
anaalirauhasensa sisältöä onneksi vain sen
päälle ja käryn ollessa tunnetun vahvaa mutta muikeaa.
Odotusaikana muutaman kerran yli pyyhkinyt sade tuulineen puhdistivat
hajut nopeasti. Normihommaa jossain vaiheessa jossain muodossa
nelijalkaisten kanssa reissatessa. Ja pikkulasten..
Tuollakaan ollut minkäänlaista katettua odotustilaa tai
pressukangaskatosta motoristeille ja polkupyöräilijöille
sille ajalle, kun taivaalta valuu kaatamalla vettä niskaan.
Eikä auringon joskus urakalla porottaessa varjon tuomaa
lievitystä. Myrskytuulten määrän ja voiman vuoksi,
oletan. Moskenesissa sellainen rakennus oli. Pieni kahviokin tuolla
alueella olisi varmaan kelvannut monille.
Noita led-valotolpan yläpäässä näkyviä 'Davis Vantage Pro2'
-tyyppisiä tai vastaavia sääasemia näkyi usein.
Samanlainen kokoonpano oli oikealla laiturin kävelytason jatkeella
vain parinkymmenen metrin päässä. Vielä ei ole
tiedossa minkä palvelun syötteinä ne toimivat,
laivayhtiöiden omiin tarpeisiin nyt ainakin.
Toinen jonon motoristipariskunnista tuli bemullaan Saksasta ja
toinen harrikallaan Suomesta. Viimeksi mainittujen kanssa
rupatellessamme kuski tuumasi että viereisestä kiviaidasta
löyhähtelee jotain vahvaa tuoksua. Saukkoja pienempiä
otuksia (piisamirottia tai jotain muita vastaavia) siellä
näkyi liikkuvan reviirillään ja ruikkivan niin,
että Jarokin kiinnostui niistä. Toistuvia sadekuuroja,
kävelyä, maisemiin tutustumista, rupattelua ja lounaan
askartelua lukuunottamatta muuta tuossa merimaisemassa ei sitten
tapahtunutkaan ennen seuraavan lautan saapumista.
Purku, lastaus ja ylitys olivat pala kakkua vastarannan saapuessa
eteemme alle kolme varttia liikkeelle lähdöstä. Senjan
yläpään tien #862 ollessa edelleen poikki suuren tie- ja
tunnelityön vuoksi, jäi ainoaksi vaihtoehdoksi ajaa ensin
saaren eteläpäähän ja ruokakauppaan sekä
nousta saaren keskiosan tietä #86 ylös #862:lle ja
majoitukseemme Steinfjordissa.
Paikallinen asfalttipinta oli pitävän tuntuista myös
märkänä niin tasaisella kuin jyrkissä
rinteissäkin. Teiden varsilta ei valunut ainakaan suuremmissa
määrin hiekkaa, liukasta kasvustoa tai muuta maa-ainesta
tiukkojen serpentiinienkään sisäkurveihin, mutta
joissain paikoissa ylemmiltä jyrkänteiltä vapaasti alas
putoavat irtokivet kohdalle osuessaan olisivat olleet kokonaan eri
juttu. Parissa paikassa kallioiden pintaan uusittiin tai lisättiin
laajoja teräsköysiverkkorakenteita ja muualla kallioiden alle
oli tehty kaivantoja, joiden tienpuoleinen sivu oli koko matkaltaan
nostettu ympäristöään korkeammalle
pysäyttämään putoavat lohkareet ja muuta vastaavaa
ennen niiden leviämistä sivusuunnassa ajoradalle saakka.
Suuremmista maanvieremistä ei onneksi saatu havaintoa.
Tien #862:n varrelta Skalandtunnelen (1890 m) jälkeen vastaan tuli
myös tällainen paikka heti Botnvatnet-altaan jälkeen,
näköalapaikka 'Bergsbotn utsiktsplattform, Fylkesvei 862, 9385 Skaland' ympäröiviin maisemiin tutustumisen ja erityisen lennokkaiden valokuvien ottamiseksi.

Kuvassa näkyy kaksi suomalaista autoa ja oikealla kolme
suomalaista henkilöä. Yksi nuorimies hyppi toisen
kuvatessa
(terveiset vaan heille!) ja Irman sekä parin muun katsellessa
touhua viereltä -
sopivilla kuvakulmilla alla olleet korkeammat tukirakenteet ja
viereisen sähkölinjan sai helposti piiloon. Tuosta
lähimmästä kolosta näkyi suoraan Botnelvan
lasku-uomaan
kuvaajan jalkojen alla. Ei huono,
piristävä poikkeus lajissaan oli tuokin sitä
ympäröivistä maisemista puhumattakaan.
Etenkin
näillä reuna-alueilla
sähköpylväissä
alimpana näytti roikkuvan paksua valokaapelia, josta
jaettiin
tilaajilleen kuidunpäitä.
Kännykkäverkko katosi
paikoitellen täysin kuulumattomiin.
Palatessamme seuraavana aamuna takaisin tulosuuntaan oli
polkupyöräilijän matkanteko
pysähtynyt tuohon Molokin viereen;
viheriöllä oli
pystytetty teltta ja
vieressä kumipuoli ylöspäin seisova
polkupyörä. Vastaavia näkyi muuallakin,
puhkeamattomille
ja viiltosuojatuille renkaille lienee tuolla kaukana kaikesta ollut
oikeaa tarvetta. Meillä sitä puolta edustivat
mp-rengasmatopussi
tuoreine
liimoineen
ja painepulloineen, sekä iso pullo
tuoretta paikkavaahtoa. Ja vakuutusyhtiön ulkomaanpalvelun
numero.
Auton tekniikan hajotessa olisi myös VW:n palvelunumero voinut
tarjota hinausapua.
Alkuun
Steinfjordtunneln
(1265 m) oli
viimeinen läpiajettava ennen Steinfjordin
kylään ja Camp
Steinfjordiin
laskeutumista.
Seuraava majoitus oli 'Northern
Light Hotel',
jossa toisen
kerroksen pään 2 hh ja Jaro
maksoivat yhteensä 97,79€ ilman aamupalaa.
Seinässä
näkyvä nimi viitannee paikan ravintolaan,
jossa
näytti käyvän ruokailemassa ja iltaa
viettämässä muitakin kuin tuon
majoittajan asukkaita. Oikein mukavaa nuorta henkilökuntaa,
eipä silti.

Vasemmalla laiturissa oli kymmenen
numeroitua,
Mercury-perämoottorilla
varustettua kaksipaikkaista
alumiinivenettä. Veneen takaosan
parin kuppi-istuimen ja
pulpetin
edessä oli reilusti tilaa vapojen ja muiden
kalastusvälineiden kanssa touhuamiseen. Vuokratunnin hintaa en
viitsinyt edes kysyä, vettä satoi sen verran taajaan
pitkin
iltaa.
Lähimpään pystyjyrkkään
rinteeseen ollut
paljoakaan matkaa. Jos mielenkiinnon kohteisiin kuuluu myös
patikointi ja kiipeily hyvinkin jyrkissä vuoristomaisemissa,
niin
Senja tarjonnee siihenkin erinomaiset mahdollisuudet. Netistä
löytyy mukavia blogeja aihepiiristä, kuten
- https://pohjolanmatka.fi/kappale-kauneinta-pohjolaa-matkani-lofooteille-ja-pohjois-norjaan/
Toisen
kerroksen huoneemme näytti tällaiselta. Bunk bed
on tuttu hostellikampe monilta
aiemmilta reissuiltamme, nyt kahdestaan liikuttaessa ei noiden
yläkerroksiin
tarvinnut kiivetä mikä vähensi
kerrossänkyjen
peltiosien
kitinää huomattavasti. Huoneiden
välistä
äänieristystä kehuttiin materiaaleissa ja
se tottavie
oli kerrankin hoidettu täysin lupausten mukaisesti.
Ulkoikkunat sai
pimennettyä
hyvin, ikkunan saattoi tuulesta ja sateesta huolimatta
jättää auki, huoneessa oli oma
jääkaappi sekä vedenkeitin ja muutaman
metrin
päässä huoneen ovesta kerroksen asiakkaille
tarkoitettu keittiö ruokailusaleineen
- mikäpä ettei tuolla kelpaisi
yöpyä.

Tuore Turska
oli loppu mutta Ruijanpallasta
olisi ravintolasta
lautaselleen saanut (Cod/Halibut
lisukkeineen á 28 € / 33 € +
Senja-olut
kyytipojaksi 14,9 € kpl).
Huoneessa oli kalastukseen
liittyvä lappu mittoineen [L]
ja alakerran käytävän seinillä
muutamia
kehystettyjä
lehtiartikkeleita, joissa kalastajat
poseerasivat
saaliinsa vierellä;
esimerkkinä suomalainen kookas mies joka valokuvan
perusteella
oli huomattavasti pienempi
kuin pyytämänsä Ruijanpallas-yksilö.
- https://fi.wikipedia.org/wiki/Ruijanpallas
Alkuun
7.
Steinfjord - Harstad
23.7.2022,
lauantai
Ajoreitti:
Steinfjord -
Skaland - Gryllefjord lauttasatama - 50 km
takaisin
tulosuuntaan - 86 - Finnsnes - 84 -Skøelva -
Røyrbakken
- Sjovegan - 851 - E6 - Bjerkvik - E10 -
Tjeldsundbrua
- 83 - Harstad.
Hostellilta kakkoskerroksen keittiössä Irman
tekemän
aamiaisen jälkeen ajettiin mutkateiden läpi ensin
Skalandin
keskustaan reissun tankkaukselle #5. Sieltä jatkettiin
matalalentoa Gryllefjordiin saakka seuraavalle aikataulun mukaiselle
lähdölle, jossa silmiemme eteen valitettavasti
paljastui
pitkä autojono satamaan vievällä kadulla.
Ainakin
kaksisataa metriä tiukkaan pakattua ajoneuvojonoa kaistan
täydeltä ja satama-alueen
päässä vielä
viisi täyttä rinnakkaista
paisuntajonoa
ennen laivalaiturin lastausramppia koko ajan jatkuvan sateen tuodessa
odotukseen oman lisämausteensa. Eli lauttaan
pääsystä ei ollut
pienintäkään toivoa
paitsi motoristeilla. Monet niistä jäivät
aluksi
saapumispaikalleen jonoon mutta pian kuskit kävelivät
satamaan ja siitä hetken päästä
ainakin
soolo-moottoripyörät siirtyivät jonon
keulille.
Oikein!
Joku edellämme jonottaneista kertoi hotellissa heille
kerrotun,
että sinne alkaa porukkaa saapua jonoon jo edellisenä
iltana
eli kokoluokkaa kaksitoistatuntinen jonotus ei ole
mitenkään
poikkeuksellista aamulautan osalta. Me olisimme mahdollisesti sopineet
jo seuraavaan neljän tunnin päästä,
mutta
silloinkin vasta viimeisten
ehkä
kyytiin hyväksyttävien joukossa.
Edellispäivästä viisastuneina(?)
päätimme
palata takaisin 86:lle ja kiertää alakautta
Lofooteille
vaikkapa Harstadiin. Emmekä olleet ainoita.
Tuo ylitys jää seuraavaan käyntikertaan
mukaan lukien
Andøya, Hinnøya ja muut niiden takana olevat
alueet.
Muutenkin tuo Lofoottien yläpää jäi
vähemmälle koluamiselle.
Aluksi tehtiin pieni ylimääräinen mutka
Gryllefjord Rasteplatsin
ja -
botnin
pään kautta
ylärinteeseen, mutta vuonna 2013 valmistuneen tunnelin
korvaama
vanha tie oli tietysti betonikappaleilla katkaistu juurikin korkeimman
mäen päällä.
Ja
pois via
Gryllefjord
brua
- 86 - Ballesvikskartunnelen (850 m) - Hamn sekä alas
karttaetelään.
Kartassa näkyvään ajoaikaan 4h 34 min
pitää
lisätä ainakin tunti edellisen mutkan ja hetkellisen
jonottelun sekä pois
kääntymisen vuoksi, ajokilometrejäkin tuli
noin sata
lisää. Ja tauot päälle.
Linnuntietä mitaten
päätepisteiden
A
ja
C välissä
on matkaa noin 80 kilometriä.
©
Via
Michelin.com
Silsandin
Extrassa
heitettiin
pikainen mutka (640,43 NOK / 64,38
€) ja Sjoveganissa ulkoilutettiin Jaroa sekä
nautittiin
rauhallinen lounas paikallisten eläkeläisten
suosimassa
ruokaravintolassa. Kaksi kanarullakebabia maksoi 256 NOK / 25,75
€, eli aika
samoissa annoshinnoissa juomineen ja kahveineen kotimaahan verraten.
Emmekä ulkoiselta habitukseltammekaan varmaan erottuneet
liikaa
paikallisväestöstä.
Vain
Bingo puuttui ja Eläkeläiset
taustamusisoimasta.
Aika hidasta ajettavaa se oli tuon karttamerkin
B
suunnalla
ollut tiestö, nopeammin olisi
todennäköisesti
päässyt E6:n ja Setermoen kautta. Tie oli
välillä
hyvinkin mutkaista ja korkeuseroja riitti; pinnan laatu oli
pääosin hyvää
joskin sivusuunnilla tarjottiin
myös paljon heikompaa ajoalustaa
kuten reikiä, murenevaa asfalttia,
paikkaa paikan
päälle,
kokonaan puuttuvaa pintaa ja muita pieniä haasteita.
Harstadin keskustaan pyrkivät GPS:t
tarjosivat aika hanakasti lauttoja saarten
välisiin hyppelyihin - mikäs siinä, jos
niiden
ajoaikataulu on riittävän
tiheä ja jonotusajat järkeviä.
Noin 20 000 asukkaan Harstadissa odotti Clarion
Collection Hotel Arctic:
huone 1082,90 NOK ja
lemmikkieläin 250 NOK / 134,41 €. Iso huone, hintaan
kuului ilta- ja
aamupalat,
sijainti hyvä ja vieressä oli ilmainen autoparkki =
ehkä
reissun
paras
majoitus. Hotellin läheisen
vanhan makasiinirakennuksen
sisältämässä autoparkissa oli
yhden paikallisen mukaan viisainta käyttää
heilläpäin
yleisesti käytettyä Easy
Park
-appia, vaikka
se
ei yön-yli
-parkkeerauksesta
laskuttanutkaan mitään.
Eipä ollut illemmallakaan suurta ruuhkaa tuossa
rannan
tuntumassa - jokunen jalankulkija, muutama SAR-
ja vastaavanlainen alus lähtövalmiina
laiturissa,
jo kiinni olleita rantabaareja ja ravintoloita sekä vanha
satamamakasiini ainakin ulkoa päin peruskorjattuna.
Sekä
entinen puhelinkoppi
uusiokäytettynä CD-, DVD- ja
muiden levyjen + kirjojen vaihto- tai
kierrätyspisteenä. Oli siinä vielä
muutamia
tasapainoiluvälineitä ja muuta
vastaavaa niitä
haluaville sekä tuo alemman kuvan patsas.
©
Google
Samaan
aikaan Harstadissa (ja
Haminassa)
Vehreyttä riitti, matkaa mereen lienee
tuosta parikymmentä
metriä.
Clarionin monipuolinen
iltapala
oli
täysi lämmin ateria ja huoneemme vessassa oli
pitkästä aikaa myös
täysikokoinen kylpyamme, joita tulee jonkinlaisina saunan
korvikkeina
vastaan
turhankin harvoin.
Kuuma
kylpy,
hyvä kirja tai aikakausilehti luettavaksi, kylmä
Karhu
pöydänkulmalle odottamaan - ei huono..
Hotellin
hinta-laatusuhde senkun vaan parani.
Alkuun
8.
Harstad - Moskenes
24.7.2022, sunnuntai
Erinomainen aamiainen naamaan ja tielle.
Ajoreitti:
Harstad -
83 - Gåra - Refnes -
lautta
- Fleshnes -
Gullesfjord -
E10 - useita peräkkäisiä saaria
Lofooteilla
- Moskenes.
Aamun ensimmäinen lautta tuli vastaan Refsnesissa. Ehdimme
tuonne
viitisen minuuttia ennen määräaikaa ja tilaa
riitti
ruhtinaallisesti.
Lautan hinta oli 101 NOK / 20,28 €.
Moottoripyörät, henkilöautot ja muut
nopeammin liikkuvat
ajatettiin vasemmalle ja hitaammat kulkuvälineet lautan
oikealle
reunalle.
Lofooteista tarkemmin:
- https://fi.wikipedia.org/wiki/Lofootit
Lofootteilla
on sitä
samaa efektiä kuin joillain muilla saarilla esimerkiksi UK:ssa
(tuolla
Pienoismalli
Norjasta
+ muut
klichét).
Kokonaisuus pysyy
monimuotoisena, osittain tuttu mutta samalla erilainen ja
pienimuotoinen maisema tällä reissulla aiemmin
nähtyyn
alueeseen verrattuna, vuorten laatukin muuttuu aiempaa
jyrkemmäksi
sekä terävämmäksi. Mielenkiinto
säilyy
pidempään ja etenkin kuskin vieressä istuva
löytää koko ajan uutta katsottavaa, kuten
jonkinlaisen
surffaajien keitaan suurehkon leirintäalueen edestä,
James Bondistakin
tutut sillat,
lukuisia
kalankuivatustelinerivistöjä, ahtaita
pikkukyliä,
kapeita siltoja, suuria korkeuseroja molemmin puolin, vuono-
sekä
merinäkymiä ja ties mitä muuta joista osa
ehti tarttua
myös kuljettajan silmiin. Ja nenään
varsinkin suurten
kalankuivaamojen lähellä.
Ruuhka-aikaan ja huonoissa olosuhteissa siellä lienee hyvinkin
hidasta liikkua, paikallisten mukaan niin tapahtui
Covid-19
-rajoitusten purkauduttua ja ihmisten lähdettyä
joukoittain
liikkeelle tukkien tiet ja levähdysalueet hyvin
pitkällä
tiealueella. Hyvällä kelilläkin ajoaikaa
kuluu reilusti
matkamittarin kerätessä kilometrejä vuonojen
sivuja
puolelta toiseen ajettaessa mutta kohteen pysyessä edelleen
lähes saman matkan päässä
karttapohjalla.
Yksikaistaisia, liikennevaloilla varustettuja ja vuorosuuntaan
ajettavia siltojakin oli useampia. Myös muutamia tunneleita
löytyi, osa
niistä yhdistäen saaria toisiinsa ja loput oikaisten
jonkun
vuorenkyljen läpi. Ja
polkupyöräilijöille riitti
pohkeita sekä reisiä hapottavia nousuja.
Minkäänlaisia
onnettomuuksia ei onneksi lähimaastossamme sattunut,
niistä
aiheutuvat ruuhkat lienevät pahoja vaihtoehtoisten
kiertoreittien vähyyden vuoksi, avun saantinopeudesta
puhumattakaan - ellei sitten helikoptereista ole niihin nopeaa apua.
Jonkinlaisia silmukoita voi ajoreittiinsä muodostaa aika
helposti
muutamilla saarilla, kun toisilla se ei onnistu edes saarten
välisiä lauttoja
hyödyntämällä. Joissain
vuononpohjukoissa näyttää olevan
lyhyitä
tienpätkiä, mutta niille pääsee
vain vesitse.
Matkroken
Sorvågen
-kauppa 281,57 NOK / 28,32 €. Onneksi retkikeitintä
ei
tarvinnut
sotkea aivan kaikkeen kun käytettävissä oli
leirintäalueen keittiön välineitä.
Tankkaus-,
tauko- ja muita pysähdyspaikkoja sekä
leirintäalueita
että laajahkoja punaisia vuokramökkikyliä
näkyi eri
puolilla.
©
Google
Moskenesin leirintäalueen vastaanotossa Irma meni
kyselemään sen täyttöasteesta.
Sinne ei ainakaan auto-
eikä telttapaikkaa voinut puhelimitse varata sillä ne
jaetttiin
tulijoille
saapumisjärjestyksessä. Sain silti puhelimessa
kuutisen
tuntia aiemmin vastaukseksi kommentin "
teillä
on hyvät mahdollisuudet saada paikat saapuessanne
tänne noin
kello 16 aikoihin".
Illemmalla alue olikin jo
täpötäynnä ja jokunen motoristi
kääntyi tai käännytettiin pois sen
jälkeen, joka
saattaa vaikuttaa etenkin iltalautoilla Bodøsta saapuviin.
Edellä mainittu
Surf-Camping
(tjsp.) kerrottiin olleen tuon jonkinasteisena vaihtoehtona.
Kaksi yötä, auto + 1 henkilö, teltta + 1
henkilö ja
koira kustansivat
yhteensä
748 NOK / 78,82 €.
Alkuun
Taaimmaisena vasemmalla näkyvä talo ruskeine
kattoineen
on alueelle tuovan tien
varrella ja satama mäen alla sen takana. Kuvaussuunta
länteen.
Farkun
keulan takana
näkyy yksi alueen kuusikulmaisista sateen- ja auringonsuojaa
tarjonneista pienrakennuksista, joita käytettiin ruokahommiin
sekä kännyköiden lataamiseen.
Telttapaikat ovat kahdessa tasossa noiden kahden parkkipaikan
välissä mutta
motoristit pystyttivät telttojaan myös tuonne
oikealle
ylimmän nyppylän takaiselle nurmialueelle.
Maaperä
telttatikkujen osalta oli kelvollista eikä 12"
kuumasinkittyjä rautanauloja tarvinnut
vieläkään
hakata maahan ja poistaa
sorkkapäävasaralla. Alumiiniset telttatikutkin
olisivat
tuolla kelvanneet hyvin.
Tuossa vastapäisessä ja taaempana
ylemmässä tasossa
pysäköi enimmäkseen matkailuautoja.
Lapsillekin oli tekemistä omalla leikkialueellaan.
Pitkä
valkoinen
rakennus
keskellä sisälsi suihkuja.
Osa pystytti telttansa kauas tuonne
valkoisen rakennuksen takamaastoon. Kuvan taustalla näkyy
Lofoottien
pohjoisempia saaria huippuineen eli niin sanottu
Lofoottien muuri.
Vieraiden käytössä olevien tilojen
ovet sekä tulopuomi avautuivat vuorokausittain vaihtuvilla
koodeilla, erilaista
teltanpystytys- ja autonparkkeeraustilaa löytyi moneen
makuun, henkilökunta oli asiansa osaavaa ja
bartenderi vallan
mainio heppu, alue oli kokonaisuudessaan siisti ja seuraava
lauttasatama =
merireitti Bodøn suuntaan vain
parin sadan metrin
päässä tulotien juurella. Niinpä
tämäkin
leirialue jäi muistiin mahdollista
myöhempää tarvetta varten.
Jaro tuotti olemuksellaan edelleen kävijöitä
luokseen ja
luoksemme, tuolla eräs rouva miehineen ja lapsineen kysyi
luvan
ennen kuin tarjosi sille kuivattua kalaa suoraan paikallisesta
kaupasta. Mutta kerrankin löytyi eines mikä ei
Jarolle
kelvannut edes nuolaistavaksi ja hetkisen rupattelun jälkeen
selvisi, ettei heidän oma koiransakaan moiseen
appeeseen koskenut
- "
Fiskubitar
för hunden"
;-)
Kauempana takavasemmalla
Å
i
Lofotenissa niemen
kärjen suunnalla oli myös satama, pari
elintarvikekauppaa ja telemuseo. Pohjoisempana Reinessa oli yli
1600
askeleen pituinen, 470 metrin korkeuteen
kohoava kiipeilyreitti nimeltään
Reinebringen. Se on
luokitukseltaan
vaikea,
kiviportaita on
käytettävissä, mutta viimeiset sata
metriä noustaan
jyrkkää rinnettä, irtokivistäkin
varoitettiin.
Sinne
ei ollut
menemistä
sateella. Kiitos M&M tuostakin vinkistä.
- https://www.lomavinkit.fi/content/reinebringen-lofoottien-tunnetuin-maisema
Mø
skenesin
leirintäalue ja
sen päärakennuksen Pøsa
pub
löytyvät tuolta
- https://moskenescamping.no/
Alkuun
9.
Kierros Lofooteilla
25.7.2022
Ajoreitti:
Moskenes -
E10 - Reine - Leknes (näköjään
monille tuttu
Lofoten Bakeri, Storgata
34, 8370
Leknes) - vastapäivään
rantaa seuraillen tietä 815 -
Sundklakkbrua
- paluu alas E10 -
Fredvangskrysset (Bondista tuttu silta) - Moskenes. Kvalnesin niemen
ympäri
olisi voinut
kyllä kiertää sinne suuntautuneen kapeahkon
tienpätkän
jatkeella.
Mitä enemmän kartassa näkyy punaista
sitä
mutkaisempi on tie ollut. Gravdalin kohdalla
ylävasemmalla
oli syvähkö meren alittava tunneli, samoin muutama
muu
lyhyempi kallioita läpäissyt vastaava saarten
eteläpään suunnalla.